Nieuws

Eén jaar Expert Hardenberg

01
-
06
-
2023
Eén jaar Expert Hardenberg

‘Het is bizar wat Expert ons gebracht heeft’

Dit jaar viert Expert Hardenberg het eerste volledige jaar als Expert. De overstap naar Expert kon niet in één keer honderd procent perfect. Maar stap voor stap gaat ook (meer dan) prima, bewijzen ondernemers Leen Jan van den Berg en Richard Jürries. Een kwestie van doorrammen. Samen blikken ze terug op één jaar Expert. 

Leen Jan: “Richard en ik hadden on the side al ons eigen audiobedrijfje. Dat deden we op maandagavond en op de zaterdag. Op een gegeven moment kwam de vraag of wij autoshop AST wilden overnemen, het bedrijf waar Richard werkte. Dat was in 2012.”

Richard: ““De winkel had een afdeling met radio’s en tv’s. Dat leek vreemd, maar het was een mooie combinatie en dat begon steeds beter te lopen. In 2019 namen we het bedrijf met personeel over. September 2020 verhuisden we met zowel AST als Electro Hardenberg naar een pand net buiten het centrum van Hardenberg.”

Leen Jan: “En vijf dagen later ging de deur dicht vanwege corona. Dat was een spannende periode, waarin er weinig ondersteuning was. Gelukkig mocht de autoshop wel door, want dat is een winkel met essentiële automotive-producten. Daarnaast hadden we destijds een PostNL punt in de winkel, die mocht openblijven. We kregen daardoor gelukkig nog wat aanloop.”

Richard: “Zo nu en dan kwam formulemanager Carel van der Duim van Expert eens een bakkie doen. Onze bedrijfsleider Daniël vroeg kort na een bezoek van Carel, zonder ons te informeren, een informatiepakket aan via de Expert website. Toen gingen natuurlijk alle alarmbellen af bij het hoofdkantoor (lacht). Enige tijd later stond Carel al bij ons op de stoep.” 

Leen Jan: “Carel adviseerde ons gewoon eens te gaan kijken bij Expertwinkels die recent waren overgestapt. Spontaan, want dan krijg je een eerlijk verhaal. Dat deden we. Zonder uitzondering was iedereen zó enthousiast, dat het bijna ongeloofwaardig was. Over de organisatie, de begeleiding, de omzet die omhoogschiet, het familiegevoel. We werden er bijna niet goed van. Wij dachten: no way dat ons dat gaat overkomen.”

Richard: “Een jaar later praten we net zo. Het is echt bizar wat Expert ons heeft gebracht. Meer klanten, veel nieuwe klanten, hogere omzet, online verkoop, groter verzorgingsgebied. Het is gewoon écht zo zoals ons toen was verteld. En natuurlijk moet je flink in de buidel tasten voordat je helemaal ‘om’ bent, maar dat hoeft niet in één keer. En het betaalt zich dus ook uit.”

Leen Jan: “Dat is een goeie inderdaad. Want natuurlijk wil de organisatie dat je in één keer helemaal perfect overgaat. En dat gevoel hadden we zelf ook heel erg. Maar wij zijn het levende bewijs dat het niet hoéft. Bij ons heeft het ook een aantal maanden geduurd. De stellingen waren nog niet allemaal binnen, en zo waren er nog wel meer dingen.”

Richard: “Precies. Onze overgang ging wat rommelig. We konden sneller dan verwacht, al per 1 april, verder als Expert. Toen moesten we ineens vol gas geven. Iedereen heeft gigantisch zijn best gedaan om het voor elkaar te krijgen, ook vanuit de organisatie.”

Leen Jan: “Nu ziet de winkel er helemaal volgens de nieuwe Expertstijl uit, gewoon top. Dat wordt nog dagelijks bevestigd door de reacties van klanten. En het onlineverhaal was helemaal nieuw voor ons. Daniël houdt alle online bestellingen dan ook scherp in de gaten.”

Richard: “Net vóór onze overstap naar Expert hadden we onderdelenspecialist en witgoedreparateur Gert Keep uit Hardenberg overgenomen. Heel Hardenberg kent Gert. Hij is heel goed in zijn vak en rijdt nu dagelijks heen en weer in Hardenberg en omstreken voor alle witgoedreparaties aan huis. Voor de meest uiteenlopende onderdelen komen ze nu ook naar onze winkel.”

Leen Jan: “We gaan tegenwoordig twee tot drie keer in de week met een volle bus spullen naar Coevorden (Drenthe). Er zit inmiddels geen elektronicawinkel meer in die regio. Gelukkig komen veel mensen nu naar ons, ook dankzij het goede online platform en natuurlijk de naamsbekendheid van Expert.” 

Richard: “Precies. En we hebben daar ook onze gedachten over. We hebben plannen genoeg. En we hoeven het niet meer allemaal zelf uit te vogelen.”

Leen Jan: “Nee, dat is zo. Al maken we nu nog veel te weinig gebruik van de organisatie. We hoeven het zelf niet allemaal op te lossen. Daar zitten mensen die vaker met dat bijltje gehakt hebben en die ons heel goed kunnen helpen. Ze hebben zoveel te bieden, maar we vechten het vaak eerst helemaal zelf uit, pas dán bellen we de organisatie. Die knop moet bij ons nog echt om. Maar ook dat gaat niet in één keer goed. We doen het stap voor stap.”

Meld je aan als Expert Ondernemer

We zijn altijd op zoek naar ambitieuze en talentvolle ondernemers die samen met ons Expert nóg sterker willen maken. Benieuwd naar de mogelijkheden?

Ina Mencke-Telkamp Expert ondernemer Ter Apel

Vraag de brochure aan

Wil je meer weten over de mogelijkheden van ondernemen met Expert? Vul je gegevens in en vraag de brochure aan. Heb je nog een vraag, stel die dan gerust aan een van onze ondernemers.

Vraag de brochure aan
Brochure Ondernemen met Expert